Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
841
View
13
Reply

Petua Mudah Lembutkan Daging

[Copy link]

Author: piao       Show all posts   Read mode

Author
Post time 17-2-2021 08:28 PM | Show all posts |Read mode
Masalah yang sering dihadapi apabila memasak daging, kalau tidak kena caranya daging menjadi liat dan tidak sedap dikunyah.  Maka timbulah beberapa petua cara memasak daging yang betul.  Kita biasa mendengar dan menggunakan beberapa petua untuk melembutkan daging agar ia lebih sedap dan berselera kita menikmatinya.  Antara yang biasa kita amalkan ialah merebus daging dengan menutup periuk, atau memastikan cara yang betul ketika memotong daging, dan juga memasukkan sudu ke dalam periuk.





Sebenarnya ada lagi beberapa petua mudah warisan tok nenek kita yang jarang orang buat agar daging yang dimasak menjadi lembut.
Berikut petua mudah memasak daging supaya menjadi lembut dan enak rasanya.  Selamat mencuba.


1.  Rebus Bersama Kurma


Rebus daging dengan memasukkan beberapa biji kurma. Apabila kita masukkan buah kurma, sup daging akan automatik menjadi rasa manis-manis buah dan daging pun lembut. Berapa lama masa, bergantung pada air dan api.


2.  Rebus Bersama Nanas
Nanas orang kata tajam Maka, fungsi nanas ini sangat berkesan untuk melembutkan daging dan membuatkan rasa daging lagi enak. Kalau periuk kecil, cukup masukkan 1 atau 2 hirisan nanas.


3.  Rendam Bersama Soda Bikarbonat.
Sebelum daging dimasak, terlebih dahulu lumur daging dengan soda bikarbonat. Ia hanya mengambil masa tidak terlalu lama untuk menunggu daging lembut. Apabila daging agak lembut, basuh dulu daging sebelum masak.








4.  Potong Daging Lawan Urat.
Semasa memotong daging, kita tengok dulu urat daging, potong lawan arah supaya urat-urat daging terputus dan senang daging nak empuk.


5.  Rebus Daging Guna Periuk Bertutup.
Salah satu petua orang dulu, daging yang kita sedang rebus, perlu ditutup rapat dengan penutup periuk. Letakkan pemberat seperti  lesung batu atau apa saja yang berat supaya wap air tidak keluar.


Syarat penting, jangan letak garam ketika daging sedang direbus atau dimasak. Garam masuk akhir sekali.

Selamat mencuba! Sumber:[FB Pn Awatif Osman/ keluarga.my]


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 17-2-2021 09:23 PM | Show all posts
rebus bersama daun betik

haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Reply

Use magic Report

Post time 18-2-2021 08:10 AM From the mobile phone | Show all posts
nak cuba petua diatas



Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2021 04:42 PM | Show all posts
Sekarang dah byk pressure cooker, kejap aje dah empuk
Iols biasa guna baking soda/bikabonat soda, perap 1/2 -  1 jam, cuci bersih & masak mcm biasa.
Reply

Use magic Report

Post time 14-3-2021 11:07 AM From the mobile phone | Show all posts
Thanks for sharing ...
Reply

Use magic Report

Post time 15-3-2021 09:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Boleh cuba ni
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2021 12:08 AM From the mobile phone | Show all posts
dok cari jugak petua ni dulu2..skrg dah da pressure cooker..settle masalah
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2021 03:21 AM From the mobile phone | Show all posts
Good info
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2021 08:23 AM From the mobile phone | Show all posts
Tq bagi petua...good infoo
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2021 12:22 PM From the mobile phone | Show all posts
Thank you for the recipe
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2021 07:19 PM From the mobile phone | Show all posts
Selalu potong daging lawan urat je. Tu pon dh membantu
Reply

Use magic Report

Post time 17-3-2021 02:06 AM From the mobile phone | Show all posts
Thanks for sharing..iols slalu campak sudu je dlm periuk..kalau mls, pressure cooker je..senang & cepat
Reply

Use magic Report

Post time 17-3-2021 11:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Tq bagi petua ni..
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2021 10:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Thanks for sharing
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list