Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
53094
View
631
Reply

[Tempatan] DG Hisyam dan Helang + Penafian Menteri Kesihatan #2

[Copy link]

Author: MissVixen    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 18-4-2021 02:05 AM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Edited by MissVixen at 19-4-2021 08:23 PM

Kelesuan Malaysia dalam menentang Covid
- Putera Kayangan

https://puterakayangan.medium.com/kelesuan-malaysia-dalam-menentang-covid-ad58e491419d

Pada awalnya, Malaysia adalah antara negara yang gah di rantau Asia dalam menentang penularan virus Covid-19 namun kini menunjukkan tanda-tanda akan tewas. Negara ini sedang berdepan dengan masalah pengagihan vaksin kepada ahli politik, penerimaan vaksin secara haram oleh keluarga diraja, jumlah pendaftaran vaksin yang rendah dan peningkatan jumlah kes secara mendadak.

Malaysia tidak bersendirian dalam berhadapan dengan peningkatan jumlah kes di Asia Tenggara. Sebagai contoh, negara Brunei, Kemboja, Thailand, Indonesia dan Filipina turut berdepan dengan masalah yang sama. Dengan hampir lebih daripada 9000 kes sepanjang minggu ini, peningkatan jumlah kes di Malaysia telah meningkat hampir 35% berdasarkan statistik oleh laman sesawang Worldometer.

Kementerian Kesihatan sedang mengenal pasti punca jumlah pendaftaran yang rendah dan memikirkan kaedah untuk mempertingkatkan jumlah pendaftaran vaksin. Dalam pada itu, proses vaksin turut berjalan dengan perlahan.

Setakat ini, Malaysia baru sahaja selesai melakukan vaksinisasi kepada 3.2% populasinya dan pihak kerajaan baru sahaja selesai fasa 1 bagi proses vaksinisasi ke atas barisan hadapan.
Peningkatan ketidakpuasan hati mengenai cara vaksin diperolehi telah mengancam kedudukan rejim Muhyiddin Yassin yang kini menerima perlindungan daripada Proklamasi Darurat oleh Yang Dipertuan Agong yang dijangka akan tamat sehingga Ogos ini. Ramai pihak percaya bahawa Proklamasi Darurat diperkenalkan sekadar untuk melindungi beliau dan kekaburan jumlah majoriti beliau di Dewan Rakyat.

PAS dan UMNO sejak beberapa minggu lalu telah menyatakan hasrat secara halus untuk keluar daripada kerajaan terutama apabila Muhyiddin secara giat mengumpan ahli UMNO untuk menyertai partinya, Parti Pribumi Bersatu Malaysia untuk menguatkan nombornya.

Kisah Agong dan vaksin
Antara kekhuatiran yang dibualkan oleh lingkungan elit politik dalam negara ialah terlalu banyak minat untuk membeli vaksin secara peribadi. Meskipun tiada sebarang pengesahan dapat dilakukan, sumber di Kuala Lumpur menyatakan bahawa individu yang terlibat ialah Hamzah Zainuddin, Menteri Dalam Negeri dan Adham Baba, Menteri Kesihatan.

Kemudian, muncul pula Yang Dipertuan Agong Malaysia yang telah menaiki takhta sejak setahun lalu yang mempunyai kuasa untuk mengekalkan Muhyiddin menerusi proklamasi Darurat pada 12 Januari.

Dua sumber telah menyatakan bahawa Sultan Abdullah telah ke Emiriyah Arab Bersatu (UAE) pada Januari bersama Menteri Luar, Hishamuddin Hussien dan Peguam Negara, Idris Harun untuk berbincang dengan Putera UAE, Putera Mohamed bin Nayan yang merupakan rakan sekelas Sultan Abdullah di Sandhurst mengenai dana dalam kes 1Malaysia Develoment Bhd sebelum ia terpalit dengan skandal.

YDPA bersama rombongannya dikatakan telah diberi suntikan vaksin Sinopharm di UAE yang merupakan antara negara terkemuka di dunia yang terlibat dalam penghasilan vaksin. Lebih menarik lagi, vaksin itu tidak diluluskan di Malaysia dan menerima suntikan tersebut dianggap sebagai satu jenayah.

Berdasarkan sumber, YDPA diberikan 2000 dos suntikan tambahan untuk diberikan kepada ahli keluarga dan rakan untuk dibawa pulang ke Malaysia. Pemberian vaksin kepada ahli keluarga YDPA telah diberikan oleh Zulkarnain Ishmail yang merupakan Doktor peribadinya yang berkhidmat di Hospital Gleneagles di Kuala Lumpur dan Hanafiah Harounrashid daripada Universiti Kebangsaan Malaysia. Jumlah dos lain didakwa diberikan kepada rakan dan rakan kongsi perniagaan. Selebihnya telah diberikan kepada Muhyiddin dan menteri lain yang telah menolak kerana menunggu kedatangan vaksin Pfizer dalam beberapa minggu selepas itu.

Masalahnya bermula apabila dia mengarahkan agar Kementerian Kesihatan mengeluarkan buku kecil berwarna kuning kepada orang yang telah divaksinasi bagi membenarkan mereka melakukan perjalanan ke negara-negara yang akan menerima buku kecil itu, kata sumber itu.
Bagaimanapun, mereka akan memiliki ketenangan fikiran bahawa mereka tidak akan terdedah dengan Covid-19 jika dibandingkan dengan rakyat Malaysia di kampung.

Kementerian Kesihatan telah mengeluarkan sekitar 200 buku kecil kepada keluarga dan rakan Raja serta lain-lain ketika Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan, Noor Hisham bertindak menghentikannya setelah memberi amaran bahawa ia adalah satu jenayah kerana vaksin itu belum dipersetujui oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.
Sumber saya telah beritahu bahawa Noor Hisham telah mengarahkan serbuan di dua pejabat doktor itu dan mendapati bahawa Zulkarnain mempunyai vaksin di pejabatnya. Penemuan itu telah menyebabkan bahawa Kementerian Kesihatan pertimbang untuk mendakwanya di mahkamah tetapi YDPA dan PM bertindak menghalangnya.

Kedua-dua doktor itu terus memberikan vaksin di Istana Negara kepada rakan-rakan YDPA sehingga habis.
Ini adalah skandal yang sedang dibicarakan dalam lingkungan elit pemerintah tetapi tiada pihak berani mendedahkan kepada pihak umum disebabkan oleh undang-undang hasutan dan darurat.

Terdapat sumber menyalahkan banyak masalah lain dalam memerangi Covid-19 terhadap Pengarah Kesihatan, Noor Hisham, yang pada awalnya dianggap berperanan dalam mengurangkan kes-kes tetapi kini tidak disukai oleh dalam kalangan elit pemerintah kerana tingkahlakunya bersifat diktator walaupun imej awamnya tetap positif.
Dalam kabinet yang tidak berfungsi dan terdiri daripada menteri yang tidak kompeten, Noor Hisham menentukan apa yang harus dilakukan dan apa yang tidak dapat dilakukan, kata seorang sumber.

Dalam kabinet yang tidak berfungsi dan terdiri daripada menteri yang tidak kompeten, Noor Hisham menentukan apa yang harus dilakukan dan apa yang tidak dapat dilakukan, kata seorang sumber, sambil menambahkan bahawa pengkritiknya mengatakan bahawa dia melambatkan untuk menyetujui vaksin Pfizer sehingga Kesatuan Eropah, Amerika Syarikat dan Britain telah mengenalinya. Sekarang, dengan giliran panjang untuk memperoleh bekalan vaksin termasuk Israel, Bhutan, dan Singapura yang telah memvaksinasi sekurang-kurangnya 28.5% warganya dan bersaing dengan negara lain dimana situasi Malaysia kini digambarkan oleh sumber sebagai di giliran belakang

Masalahnya ialah negara kaya telah mengaut bekalan Covid-19, kata Khairy Jamaluddin, menteri penyelaras imunisasi Covid-19, dalam satu kenyataan. Beberapa negara kaya telah membeli bekalan vaksin menjangkau sehingga hampir tiga hingga lima kali ganda lebih daripada jumlah penduduknya. Banyak syarikat farmaseutikal memilih negara kaya dengan sebab yang jelas. Itulah sebabnya Malaysia terpaksa menyeimbangkan portfolio vaksin kami untuk memasukkan Pfizer, AstraZeneca tetapi juga dari negara bukan Barat seperti Sinovac. "


Tulisan ini adalah berdasarkan tulisan John Berthelsen di laman sesawang Asia Sentinel dan ditulis semula dalam Bahasa Melayu




ARTIKEL ASAL DALAM BAHASA INGGERIS :

Malaysia Fades in Covid Fight
Competing companies, tardy procurement, low signup rates plague country

John Berthelsen
Apr 16       
8
19

Malaysia, which early on in the fight against the Covid-19 coronavirus was one of Asias leaders, has begun to slip back, with at least some vaccine procurement seemingly diffused among competing parties thought to be aligned with top politicians, ostensibly illegal shots for royalty, low signup rates due to fears of blood clots, and sharply rising new cases.

Malaysia isnt alone. Cases are surging across much of Southeast Asia, for instance in Brunei, Cambodia, Thailand, and other countries although all are far behind Indonesia and Philippines. With nearly more than 9,000 cases in the past week, Malaysias weekly rise has hit 35 percent during that period, according to statistics compiled by the website Worldometer.

The Ministry of Health has been seeking to identify reasons behind low take-up rates and considering steps to boost vaccine registration, plagued by the fact that vaccine doses have been trickling in slowly. Malaysia has vaccinated only 3.2 percent of its population. The government has only recently concluded phase 1 of the vaccination program, involving medical and nonmedical front-liners.

Rising dissatisfaction with vaccine procurement has bled into the larger political scene, with Prime Minister Muhyiddin Yassin protected from ouster only by a coronavirus emergency declared by the king, which is expected to last into August amid widespread belief that it was called only to protect him and his shaky and uncertain majority in the 222-member Dewan Rakyat, or parliamentary lower house.

Parti Islam se-Malaysia and the United Malays National Organization, two restive members of his alliance, for weeks have been dropping strong public hints about bailing out C especially since Muhyiddin has been seeking to lure frogs, as disloyal UMNO members are called, to jump to his Parti Pribumi Bersatu Malaysia to strengthen its pallid numbers.

The king and his vaccines

One of the biggest concerns being spoken of in hushed tones within top political circles is that too many interests are freelancing vaccine purchases. Although there has been no confirmation, sources in Kuala Lumpur say Hamzah Zainuddin, the home affairs minister, and Health Minister Adham Baba are among them.

Then there is Malaysias current king, Sultan Abdullah Sultan Ahmad, who ascended the throne last year in the countrys rotating kingship of nine sultans and who has become a political force in his own right, not least by keeping Muhyiddin in office through the emergency decree declared on January 12.

Two well-placed sources say Sultan Abdullah went to the United Arab Emirates in January, with the Foreign Minister Hishamuddin Hussein and the Attorney General Idris Harun in tow, apparently to discuss with UAE Prince Mohamed bin Nayan, the kings classmate in the elite UK institution Sandhurst, the vast amounts of money that sloshed out of 1Malaysia Development Bhd and across the middle east before the Malaysian sovereign investment collapsed in a welter of scandal.

The king and presumably his entourage are said by the sources to have been vaccinated as a favor with the Sinopharm vaccine in the UAE, one of the worlds leading countries in combating the virus along with other oil-rich gulf states. The vaccine has not been approved in Malaysia and is therefore illegal.

Sultan Abdullah, the sources say, was given an additional 2,000 doses for his family and friends to take home to Malaysia. With all of the Sultans family inoculated by two physicians C his personal physician Zulkarnain Ishmail, who practices at Gleneagles Hospital in Kuala Lumpur and Hanafiah Harounrashid, a member of the Malaysia Medical Council) C the excess vaccines were used for business partners and friends. The remainder was offered to Muhyiddin and other ministers C all of whom declined, as they were awaiting the Pfizer vaccine in a few weeks.

The problem started when he instructed that the Ministry of Health issue the yellow booklets to show these people had been vaccinated and possibly allowing them to travel to countries which would accept the booklet, the source said Anyway, they would have peace of mind that they were less likely to get Covid than the average kampong dweller. The Ministry had issued about 200-plus booklets to the Kings family and friends and others when the Director General of Health, Noor Hisham, stopped it upon being warned that it was criminal as the Chinese vaccine had not been approved by the government.

Noorhisham even instructed a raid on the two doctors offices. Only one C Zulakrnain C had the vaccines in his office, I am reliably told. The Ministry of Health wanted to charge him in court but the King and PM stepped in and put a stop to that.

The two doctors are continuing to administer the remainder of the vaccines in the kings palace to friends and friends of friends of the king although it now is almost all gone.

This is a scandal which is being talked about in social circles and at highest levels of government, but no one dares to go public because of the sedition laws and the emergency called by the king.

Some sources have blamed much of the other problems in combating the coronavirus on the Director General of Health, Noor Hisham, who initially was regarded as being instrumental in keeping cases down but who now is widely disliked in government circles for being dictatorial although his public image remains positive.

In a totally dysfunctional cabinet made up of incompetent ministers, he dictates what should be done and what cannot be done, a source said, adding that his critics say he held off approving the Pfizer vaccine until well after the European Union, the United States and the United Kingdom had recognized it. Now, with a long line already having obtained supplies including Israel, Bhutan, and Singapore, which has vaccinated at least 28.5 percent of its citizens, and with many more competing for it, Malaysia is described by a source as at the back of the queue.

The problem is that rich countries have cornered the Covid-19 market, said Khairy Jamaluddin, the coordinating minister for Covid-19 immunization, in a prepared statement. Some rich countries have bought enough vaccines for their citizens three to five times over. Many pharmaceutical companies give preference to rich countries for obvious reasons. That is also why Malaysia has had to balance our vaccine portfolio to include Pfizer, AstraZeneca but also those from non-Western countries like Sinovac.

Photo credit: CNN


https://www.asiasentinel.com/p/malaysia-fades-in-covid-fight


Betul ke tidak berita ni? Aku baca di lowyat.

KENALI VAKSIN

7tZpJ8.md.jpg
7tg6ag.md.jpg
46_600_1000 (1).jpg
47_600_1000.jpg
43_600_1000.jpg
44_600_1000.jpg
37_600_1000.jpg

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Author
 Author| Post time 18-4-2021 02:07 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by MissVixen at 18-4-2021 11:22 PM
clarizsa replied at 18-4-2021 02:06 AM
Haaa ada pun thread

https://www.asiasentinel.com/p/malaysia-fades-in-covid-fight


Lowyat je ada. Takut juga pintu kena ketuk.
Patut x nampak video kena vaksin dan dg tak keluar berita.



Menteri nafi Agong peroleh vaksin Sinopharm dari UAE - Laporan
Diterbitkan 6 jam lepas
Dikemaskini 5 jam lepas
5


A
+
A
-
Menteri Kesihatan Dr Adham Baba menafikan laporan media yang mendakwa Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Riayatuddin Al-Mustafa Billah Shah telah memperoleh vaksin Sinopharm Covid-19, yang belum diluluskan untuk digunakan di Malaysia, untuk ahli keluarga baginda.

The Malaysian Insight hari ini melaporkan bahawa Adham telah menafikan laporan Asia Sentinel baru-baru ini dengan menyifatkannya sebagai tidak berasas.

Dia juga menekankan bahawa pembelian vaksin di negara ini harus menjalani penilaian menyeluruh oleh Badan Pengawas Farmaseutikal Nasional (NPRA).

Setelah penilaian menyeluruh, ia perlu mendapatkan kelulusan dari Pasukan Petugas Imunisasi Covid-19 (CITF). Bukan itu sahaja, kita juga memastikan semua vaksin yang kita beli selamat.

"Dari mana penulis mendapatkan sumber laporannya? Dia berusaha menciptakan persepsi negatif terhadap Malaysia, kata Adham, seperti dilaporkan oleh The Malaysian Insight hari ini.

Laporan Asia Sentinel, yang diterbitkan dua hari yang lalu, mendakwa pemimpin tertinggi di Malaysia juga terlibat dalam perkara ini, termasuk Adham, Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainuddin dan Menteri Luar Negeri Hishammuddin Hussein.

Artikel itu mendakwa Agong telah memperoleh vaksin Sinopharm dari Putera Emiriah Arab Bersatu (UAE) Mohamed Nayan. Kedua-duanya adalah rakan sekelas semasa belajar di UK.

Laporan itu juga mendakwa Agong diberi 2,000 dos vaksin tambahan untuk rakan dan keluarganya di Malaysia.

Sementara itu, turut dilaporkan bahawa polis belum menerima laporan mengenai perkara ini.

SUMBER :
https://m.malaysiakini.com/news/571187
Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2021 02:06 AM From the mobile phone | Show all posts
Haaa ada pun thread

https://www.asiasentinel.com/p/malaysia-fades-in-covid-fight

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2021 02:08 AM From the mobile phone | Show all posts
Yg dlm pic tu tulis sinovac

Silap tu

Sinopharm yg helang dapat menurut artikel
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-4-2021 02:09 AM From the mobile phone | Show all posts
clarizsa replied at 18-4-2021 02:08 AM
Yg dlm pic tu tulis sinovac

Silap tu

A ah. Ambik screenshot je tadi.
Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2021 02:09 AM From the mobile phone | Show all posts
MissVixen replied at 18-4-2021 02:07 AM
Lowyat je ada. Takut juga pintu kena ketuk.

Sumber dr web kan
Xpe kot
I p baca komen kat ig Queen tu
Xtaula kot yg komen tu dh kena delete
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-4-2021 02:26 AM From the mobile phone | Show all posts
What about the Sinopharm vaccine?

Sinopharm, a Chinese state-owned company, is developing two Covid-19 vaccines, which, like Sinovac are also inactivated vaccines that work in a similar way.

Chinese vaccine 'successful in mid-stage trials'
Vaccine leader China already inoculating workers
Sinopharm announced on 30 December that phase three trials of the vaccine showed that it was 79% effective - lower than that of Pfizer and Moderna.

However, the United Arab Emirates, which approved a Sinopharm vaccine earlier this month, said the vaccine was 86% effective, according to interim results of its phase three trial.


A company spokeswoman declined to explain the discrepancy, and said detailed results would be released later, said a Reuters report.

But even ahead of the phase three trial results, the vaccine had already been distributed to nearly a million people in China under an emergency programme.

Professor Dale Fisher, of the National University of Singapore, said then that it was "unconventional" to ramp up a vaccine programme without first going through last stage trials.

"It is normal to wait for an analysis of phase three trials before ramping up a vaccine programme through emergency use authorisation," he told news site CNBC.

Earlier in December, Peru suspended trials for the Sinopharm vaccine due to a "serious adverse event" affecting a volunteer. It later said that it lifted the suspension.


VACCINE TIMELINE :

January, 2020
Sinopharm begins developing an inactivated vaccine against the coronavirus.

June
Researchers report the vaccine produces promising results in monkeys. A Phase 1/2 trial shows that the vaccine doesnt cause any serious side effects and enables people to make antibodies against the coronavirus.

July
A Phase 3 trial begins in the United Arab Emirates.

August
Phase 3 trials begin in Morocco and Peru.

Sept. 14
The U.A.E. gives emergency approval for Sinopharms vaccine to use on health care workers. Government officials and others begin to receive it.

November
The chairman of Sinopharm says almost a million people in China have received Sinopharm vaccines.

Nov. 3
The ruler of Dubai, Sheikh Mohammed bin Rashid al-Maktoum, announces he received the vaccine.

Dec. 9
The U.A.E. gives full approval to BBIBP-CorV, announcing it has an efficacy rate of 86 percent. But the government did not release any details with their announcement, leaving it unclear how they had come to their conclusions.

Dec. 13
Bahrain also approves the vaccine.



Dec. 30
Sinopharm announces that the vaccine has an efficacy of 79.34 percent, leading the Chinese government to approve it. The company has yet to publish detailed results of their Phase 3 trial.

Jan. 3, 2021
Egypt authorizes the vaccine for emergency use.


Sources: National Center for Biotechnology Information; Science; The Lancet; Lynda Coughlan, University of Maryland School of Medicine; Jenna Guthmiller, University of Chicago.
Tracking the Coronavirus

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2021 02:31 AM From the mobile phone | Show all posts
Hangat skrg #kerajaangagal #agong

Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2021 02:47 AM From the mobile phone | Show all posts
Sebelum ni tayang2 rentas sana sini
Yelah kayangan level paling atas kan
Skrg hal vaksin pulak (tak pastilah sahih ke tak)
Macam2 hal
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-4-2021 02:49 AM From the mobile phone | Show all posts
clarizsa replied at 18-4-2021 02:47 AM
Sebelum ni tayang2 rentas sana sini
Yelah kayangan level paling atas kan
Skrg hal vaksin pulak (ta ...


Kita ni pipit. Harus pejam mata. Level marhaen ni lagi hina dari lopak. *Sarkastik*
Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2021 02:51 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by uori at 18-4-2021 02:52 AM

Kelesuan Malaysia dalam menentang Covid
- Putera Kayangan

https://puterakayangan.medium.com/kelesuan-malaysia-dalam-menentang-covid-ad58e491419d

Pada awalnya, Malaysia adalah antara negara yang gah di rantau Asia dalam menentang penularan virus Covid-19 namun kini menunjukkan tanda-tanda akan tewas. Negara ini sedang berdepan dengan masalah pengagihan vaksin kepada ahli politik, penerimaan vaksin secara haram oleh keluarga diraja, jumlah pendaftaran vaksin yang rendah dan peningkatan jumlah kes secara mendadak.

Malaysia tidak bersendirian dalam berhadapan dengan peningkatan jumlah kes di Asia Tenggara. Sebagai contoh, negara Brunei, Kemboja, Thailand, Indonesia dan Filipina turut berdepan dengan masalah yang sama. Dengan hampir lebih daripada 9000 kes sepanjang minggu ini, peningkatan jumlah kes di Malaysia telah meningkat hampir 35% berdasarkan statistik oleh laman sesawang Worldometer.

Kementerian Kesihatan sedang mengenal pasti punca jumlah pendaftaran yang rendah dan memikirkan kaedah untuk mempertingkatkan jumlah pendaftaran vaksin. Dalam pada itu, proses vaksin turut berjalan dengan perlahan.

Setakat ini, Malaysia baru sahaja selesai melakukan vaksinisasi kepada 3.2% populasinya dan pihak kerajaan baru sahaja selesai fasa 1 bagi proses vaksinisasi ke atas barisan hadapan.
Peningkatan ketidakpuasan hati mengenai cara vaksin diperolehi telah mengancam kedudukan rejim Muhyiddin Yassin yang kini menerima perlindungan daripada Proklamasi Darurat oleh Yang Dipertuan Agong yang dijangka akan tamat sehingga Ogos ini. Ramai pihak percaya bahawa Proklamasi Darurat diperkenalkan sekadar untuk melindungi beliau dan kekaburan jumlah majoriti beliau di Dewan Rakyat.

PAS dan UMNO sejak beberapa minggu lalu telah menyatakan hasrat secara halus untuk keluar daripada kerajaan terutama apabila Muhyiddin secara giat mengumpan ahli UMNO untuk menyertai partinya, Parti Pribumi Bersatu Malaysia untuk menguatkan nombornya.

Kisah Agong dan vaksin
Antara kekhuatiran yang dibualkan oleh lingkungan elit politik dalam negara ialah terlalu banyak minat untuk membeli vaksin secara peribadi. Meskipun tiada sebarang pengesahan dapat dilakukan, sumber di Kuala Lumpur menyatakan bahawa individu yang terlibat ialah Hamzah Zainuddin, Menteri Dalam Negeri dan Adham Baba, Menteri Kesihatan.

Kemudian, muncul pula Yang Dipertuan Agong Malaysia yang telah menaiki takhta sejak setahun lalu yang mempunyai kuasa untuk mengekalkan Muhyiddin menerusi proklamasi Darurat pada 12 Januari.

Dua sumber telah menyatakan bahawa Sultan Abdullah telah ke Emiriyah Arab Bersatu (UAE) pada Januari bersama Menteri Luar, Hishamuddin Hussien dan Peguam Negara, Idris Harun untuk berbincang dengan Putera UAE, Putera Mohamed bin Nayan yang merupakan rakan sekelas Sultan Abdullah di Sandhurst mengenai dana dalam kes 1Malaysia Develoment Bhd sebelum ia terpalit dengan skandal.

YDPA bersama rombongannya dikatakan telah diberi suntikan vaksin Sinopharm di UAE yang merupakan antara negara terkemuka di dunia yang terlibat dalam penghasilan vaksin. Lebih menarik lagi, vaksin itu tidak diluluskan di Malaysia dan menerima suntikan tersebut dianggap sebagai satu jenayah.

Berdasarkan sumber, YDPA diberikan 2000 dos suntikan tambahan untuk diberikan kepada ahli keluarga dan rakan untuk dibawa pulang ke Malaysia. Pemberian vaksin kepada ahli keluarga YDPA telah diberikan oleh Zulkarnain Ishmail yang merupakan Doktor peribadinya yang berkhidmat di Hospital Gleneagles di Kuala Lumpur dan Hanafiah Harounrashid daripada Universiti Kebangsaan Malaysia. Jumlah dos lain didakwa diberikan kepada rakan dan rakan kongsi perniagaan. Selebihnya telah diberikan kepada Muhyiddin dan menteri lain yang telah menolak kerana menunggu kedatangan vaksin Pfizer dalam beberapa minggu selepas itu.

Masalahnya bermula apabila dia mengarahkan agar Kementerian Kesihatan mengeluarkan buku kecil berwarna kuning kepada orang yang telah divaksinasi bagi membenarkan mereka melakukan perjalanan ke negara-negara yang akan menerima buku kecil itu, kata sumber itu.
Bagaimanapun, mereka akan memiliki ketenangan fikiran bahawa mereka tidak akan terdedah dengan Covid-19 jika dibandingkan dengan rakyat Malaysia di kampung.

Kementerian Kesihatan telah mengeluarkan sekitar 200 buku kecil kepada keluarga dan rakan Raja serta lain-lain ketika Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan, Noor Hisham bertindak menghentikannya setelah memberi amaran bahawa ia adalah satu jenayah kerana vaksin itu belum dipersetujui oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.
Sumber saya telah beritahu bahawa Noor Hisham telah mengarahkan serbuan di dua pejabat doktor itu dan mendapati bahawa Zulkarnain mempunyai vaksin di pejabatnya. Penemuan itu telah menyebabkan bahawa Kementerian Kesihatan pertimbang untuk mendakwanya di mahkamah tetapi YDPA dan PM bertindak menghalangnya.

Kedua-dua doktor itu terus memberikan vaksin di Istana Negara kepada rakan-rakan YDPA sehingga habis.
Ini adalah skandal yang sedang dibicarakan dalam lingkungan elit pemerintah tetapi tiada pihak berani mendedahkan kepada pihak umum disebabkan oleh undang-undang hasutan dan darurat.

Terdapat sumber menyalahkan banyak masalah lain dalam memerangi Covid-19 terhadap Pengarah Kesihatan, Noor Hisham, yang pada awalnya dianggap berperanan dalam mengurangkan kes-kes tetapi kini tidak disukai oleh dalam kalangan elit pemerintah kerana tingkahlakunya bersifat diktator walaupun imej awamnya tetap positif.
Dalam kabinet yang tidak berfungsi dan terdiri daripada menteri yang tidak kompeten, Noor Hisham menentukan apa yang harus dilakukan dan apa yang tidak dapat dilakukan, kata seorang sumber.

Dalam kabinet yang tidak berfungsi dan terdiri daripada menteri yang tidak kompeten, Noor Hisham menentukan apa yang harus dilakukan dan apa yang tidak dapat dilakukan, kata seorang sumber, sambil menambahkan bahawa pengkritiknya mengatakan bahawa dia melambatkan untuk menyetujui vaksin Pfizer sehingga Kesatuan Eropah, Amerika Syarikat dan Britain telah mengenalinya. Sekarang, dengan giliran panjang untuk memperoleh bekalan vaksin termasuk Israel, Bhutan, dan Singapura yang telah memvaksinasi sekurang-kurangnya 28.5% warganya dan bersaing dengan negara lain dimana situasi Malaysia kini digambarkan oleh sumber sebagai di giliran belakang

Masalahnya ialah negara kaya telah mengaut bekalan Covid-19, kata Khairy Jamaluddin, menteri penyelaras imunisasi Covid-19, dalam satu kenyataan. Beberapa negara kaya telah membeli bekalan vaksin menjangkau sehingga hampir tiga hingga lima kali ganda lebih daripada jumlah penduduknya. Banyak syarikat farmaseutikal memilih negara kaya dengan sebab yang jelas. Itulah sebabnya Malaysia terpaksa menyeimbangkan portfolio vaksin kami untuk memasukkan Pfizer, AstraZeneca tetapi juga dari negara bukan Barat seperti Sinovac. "


Tulisan ini adalah berdasarkan tulisan John Berthelsen di laman sesawang Asia Sentinel dan ditulis semula dalam Bahasa Melayu.
Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2021 02:57 AM From the mobile phone | Show all posts
tgh kecoh pasal ni dekat twitter.. ramai skrg kecam agong dgn abah cow..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-4-2021 02:58 AM From the mobile phone | Show all posts
uori replied at 18-4-2021 02:51 AM
Kelesuan Malaysia dalam menentang Covid
- Putera Kayangan


Terima kasih. Saya copy dan letak di posting pertama.
Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2021 02:59 AM From the mobile phone | Show all posts
Ag*ng? Si polan tu pun dah kenyang kena suap projek2 oleh abhcow katenyer.dr thn lps lg aku dah tahu payung kuning ni dah bocor
Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2021 03:08 AM From the mobile phone | Show all posts
MissVixen replied at 18-4-2021 02:58 AM
Terima kasih. Saya copy dan letak di posting pertama.

nasib ada yang translatekan, ramai gak yang malas kat twitter nak klik link, apatah lagi baca artikel English tu. Ni dah ada versi BM dan chuols bukak benang, senang nak hadam hehe
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-4-2021 03:11 AM From the mobile phone | Show all posts
uori replied at 18-4-2021 03:08 AM
nasib ada yang translatekan, ramai gak yang malas kat twitter nak klik link, apatah lagi baca arti ...

Itu la. Ramai tak cakna sebab artikel pertama bahasa omputih. Hehe.
Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2021 03:15 AM From the mobile phone | Show all posts
MissVixen replied at 18-4-2021 02:49 AM
Kita ni pipit. Harus pejam mata. Level marhaen ni lagi hina dari lopak.  *Sarkastik*

Sedangkan lopak pun terlepas bebas
Apatah lagiiiii ..... hmmmm
Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2021 03:16 AM From the mobile phone | Show all posts
Sebelum ni ramai sangat suka puji kan. Jemput sis oren bagi sepatah 2 kata
Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2021 03:17 AM From the mobile phone | Show all posts
Juicy betul kat twitter
Yg hashtag ag**g tu
Ada pasal ig queen pic tikus
Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2021 03:19 AM From the mobile phone | Show all posts
MissVixen replied at 18-4-2021 03:11 AM
Itu la. Ramai tak cakna sebab artikel pertama bahasa omputih. Hehe.

Ekceli ipan dah bukak benang ttg isu ni.tp benang dia x menarik.haha.

https://mforum1.cari.com.my/forum.php?mod=viewthread&tid=1247577&mobile=2
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list