Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
Medal khas "Senior Forumer" untuk yang daftar CARI dari tahun 2001 hingga 2010 sahaja. Untuk tebus, sila klik disini
12Next
Return to list New
3152
View
24
Reply

[Dunia] Netizen Malaysia gelar Ustaz Abdul Somad penghasut

[Copy link]

Author: Friska       Show all posts   Read mode

Author
Post time 14-6-2021 09:41 PM | Show all posts |Read mode
Netizen Malaysia gelar Ustaz Abdul Somad penghasut
Oleh KOSMO! 14 Jun 2021, 6:30 pm



JAKARTA – Penceramah terkenal Indonesia, Ustaz Abdul Somad (UAS) dikecam netizen Malaysia apabila rakaman videonya yang menuduh kerajaan menyeleweng dana haji republik itu tular di media sosial, lapor Suara.com, hari ini.

UAS dalam satu klip rakaman ceramah mengatakan keputusan kerajaan Indonesia tidak menghantar jemaah haji tahun ini disebabkan ketiadaan peruntukan yang sudah diguna pakai untuk pembangunan negara.

“Dana haji sudah tiada, jemaah tidak dihantar ke Mekah lalu semua orang pun marah.

“Kami bayar duit haji untuk menunaikan haji. Namun wang kami diguna untuk membangunkan infrastruktur dan membetulkan jalan raya,” demikian kata UAS menerusi rakaman ceramahnya.

Susulan komen itu, seorang rakyat Malaysia mengecam tuduhan UAS terhadap kerajaan Indonesia dan menggelarnya bersikap seperti penghasut.

“Rakan-rakan sekalian, saya mahu beri komen tentang kata-kata UAS tentang pembatalan ibadah haji Indonesia tahun ini.

“Pada pendapat saya, beliau seorang yang tidak berfikir panjang, mengajak pengikutnya ke arah keburukan, suka menimbulkan syak wasangka dan pergaduhan sesama Islam sedangkan sebagai tokoh agama, beliau seharusnya lebih bijak,” komen rakyat Malaysia itu.

Selain itu, netizen itu juga menuntut UAS membuat permohonan maaf secara terbuka kepada rakyat Indonesia kerana telah menimbulkan salah faham tentang mengapa tiada jemaah haji yang dihantar pada tahun ini.

Hujung minggu lalu, kerajaan Arab Saudi telah mengumumkan keputusan untuk tidak menerima jemaah luar bagi ibadah haji buat tahun kedua berturut-turut dan hanya mengehadkan kuota 60,000 jemaah tempatan sahaja. – Agensi

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-6-2021 09:43 PM | Show all posts
UAS Singgung Dana Haji, Warganet: Umat Islam Malaysia pun Marah Sama Dia!
M Nurhadi Sabtu, 12 Juni 2021 | 17:49 WIB


Warganet Malaysia sebut UAS suka bikin gaduh terkait dana haji (Twitter)

SuaraBatam.id - Video ceramah pendakwah kondang Ustaz Abdul Somad (UAS) yang menyinggung dana haji dikaitkan dengan pembangunan infrastruktur di Indonesia memancing beragam respon. Bahkan, tidak hanya Indonesia, warganet Malaysia juga ikut-ikutan menghujat.

Dalam video yang diunggah akun twitter MurtadhaOne1, netizen yang diduga asal Malaysia itu turut menghujat Ustadz Abdul Somad yang mengungkit dana haji.

“Muslim di Malaysia pun marah sama somad,” cuit netizen MurtadhaOne1.

Dalam video tersebut, nampak netizen pria berbaju kotak-kotak itu geram dengan ucapan Ustadz Abdul Somad karena menyinggung dana haji digunakan untuk hal lain.

“Sahabat-sahabatku di Indonesia, saya menanggapi Somad pasal (soal) jemaah haji Indonesia tidak diberangkatkan tahun ini,” ujarnya.

Ia lantas menuduh Ustadz Albdul Somad tidak berpikir panjang sehingga bisa dengan mudah mengucapkan hal itu diatas podium.

Tidak tanggung-tanggung, ia juga mengatakan penceramah kondang itu kerap membuat gaduh dan membodohi warga Indonesia.

“Kenapa tak berpikiran panjang. Otaknya Somad ini ini asik (suka) bikin gaduh, asik perbodohkan rakyat Indonesia satu bangsa dengan kau. Kenapa punya sikap macam (seperti) iblis dan setan, kenapa asik bikin kegaduhan macam itu,” kata pria dalam video tersebut.

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-6-2021 09:44 PM | Show all posts

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-6-2021 09:49 PM | Show all posts

Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2021 09:51 PM From the mobile phone | Show all posts
Soal indonesia biarkan orang indonesia sendiri uruskan
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2021 10:01 PM From the mobile phone | Show all posts
dizekni replied at 14-6-2021 09:51 PM
Soal indonesia biarkan orang indonesia sendiri uruskan

Baru nak tanya..bijak ke mencampuri romahtangga jiran
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2021 10:18 PM From the mobile phone | Show all posts
kpd rakyat Msia....tolong jangan campur urusan negara lain...ok.
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2021 10:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Hal negara die..bior la deme.. kita jangan masuk campur..Diamje... Aku ingatkan tadi die kabo pasal kerajaan mesia..
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2021 10:33 PM From the mobile phone | Show all posts
sibuk hal negara org.lain dia komen pasal negara kita.
kalau ustaz tu penghasut...dia pn sama penghasut.cara aje berbeza...
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2021 10:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak suka dia berceramah... Mcm xtersangkutbdinhati... Mungkin hatiku gelap... Huhu...srkg suka syamsul debat... Harap2 xda isu berkaitan dia
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2021 10:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Apa isu sebenarnya yg sohih ni? Bkn mmg Indon, Singapore dan Brunei tak nak hantar jemaah ke sblm Saudi buat pengumuman. Mak saya kemain sibuk tadi bercerita ttg ni.. dia ckp dengar kat Youtube.. kemain org tua umur 75 tahun pun tau isu semasa melalui Youtube siap mak cakap Brunei pun dah hantar jemaah 400 orang… betul ke idok ni .. haish mak den ni pun kemain lagik
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2021 10:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Netizen malaysia mmg kekadang penyibuk pon.. acah2 spam komen bajet gud2 sana sini.. sebok urusan negara org dah kenapa??
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2021 11:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Ustaz ni bukan disayangi oleh netizen malaysia Kah? Kemain back up time kawin dulu. Sape yg tak sependapat dibambu di fb
Kebanyakkan lelaki yg menyokong.. begitu mulianya ustaz ini sampai tak Bole bad comment
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2021 11:07 PM | Show all posts
mily replied at 14-6-2021 10:36 PM
Tak suka dia berceramah... Mcm xtersangkutbdinhati... Mungkin hatiku gelap... Huhu...srkg suka syams ...

samalah kita..bingit dengar dia ceramah.
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2021 11:13 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak payah la menyibuk hal rumahtangga orang
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2021 11:19 PM From the mobile phone | Show all posts
Skuau replied at 14-6-2021 10:18 PM
kpd rakyat Msia....tolong jangan campur urusan negara lain...ok.

Setuju. Ntah napa kita sebok campur uroosan nugara laen macam Pelesitin itew
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2021 11:22 PM From the mobile phone | Show all posts
Somad ni sapot parti lobai geng Prabowo. Itu je

.gomen indon tu jauh lebih telus & lebih open dibanding kerajaan gagal kita yg.majoriti menteri UMNO
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2021 11:26 PM | Show all posts
xperlulah ko ko semua  dengar ceramah ustaz indon indon ni semua ,yg setazah indon gun puppet mengajar agama pun ada

guna  puppet mengajar agama?????

whatttttttttttttttttttt?????????
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2021 11:28 PM | Show all posts
mily replied at 14-6-2021 10:36 PM
Tak suka dia berceramah... Mcm xtersangkutbdinhati... Mungkin hatiku gelap... Huhu...srkg suka syams ...

Jauh bebenor banding UAS dgn Syamsul Debat tu.....

Aku pun x follow sgt UAS ni tp mcm x kena perbandingan dgn Syamsul Debat...Syamsul debat tu bukan taraf ustaz dia lebih kepada penglipulara mcm Kazim elias, Akhil Hay Rawa dll jer
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2021 11:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Yg rakyat Malaysia duk menyibuk hal jiran sbelah to buat apo..? Lam Malaysia blambak lagi hal yg boleh disibukkan
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list